Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Nowelizacja PZP 2025 – kluczowe zmiany dla wykonawców i ich wpływ na rynek zamówień publicznych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Nowelizacja PZP 2025 – kluczowe zmiany dla wykonawców i ich wpływ na rynek zamówień publicznych
DSK KancelariaJędrzej Witaszczak, radca prawny DSK Kancelaria
3 lutego 2025 roku przedłożono projekt nowelizacji Prawa zamówień publicznych (PZP), będący odpowiedzią na najnowsze orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Proponowane zmiany mają na celu wzmocnienie pozycji krajowych wykonawców na rynku zamówień publicznych.

Równe traktowanie wykonawców

W nawiązaniu do wyroku TSUE z 22 października 2024 r. (C-652/22), który ogranicza zasadę równego traktowania do wykonawców z UE oraz krajów mających z nią umowy o dostępie do rynku zamówień publicznych, projektodawcy proponują umożliwienie zamawiającym różnicowania warunków udziału w postępowaniu dla podmiotów z tych grup. Celem jest przeciwdziałanie pogorszeniu sytuacji „unijnych” wykonawców, którzy ponoszą wyższe koszty realizacji inwestycji ze względu na surowsze wymogi środowiskowe i społeczne, nieobowiązujące wykonawców z państw trzecich.

Wyrok TSUE w sprawie C-652/22 dotyczył tureckiej firmy, która ubiegała się o zamówienie publiczne w Chorwacji. Trybunał orzekł, że w braku umowy międzynarodowej w dziedzinie zamówień publicznych między Unią Europejską a państwem trzecim, wykonawcy z tego państwa nie mogą powoływać się na przepisy dyrektywy 2014/25/UE, aby domagać się udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na równych zasadach z oferentami z państw członkowskich lub z państw trzecich związanych taką umową.
gov.pl

W praktyce oznacza to, że zamawiający w krajach UE mogą różnicować warunki udziału w postępowaniach przetargowych, faworyzując wykonawców z UE lub krajów mających z nią odpowiednie umowy, co ma na celu ochronę rynku wewnętrznego i zapewnienie uczciwej konkurencji.

Jeśli chodzi o pozostałe zmiany, szczególną uwagę należy zwrócić na:

Nowe podstawy wykluczenia

Projekt nowelizacji PZP przewiduje rozszerzenie katalogu podstaw wykluczenia o przestępstwa naruszające przepisy ustawy o związkach zawodowych. Inicjatorzy argumentują, że dotychczasowa implementacja dyrektywy 2014/24/UE w zakresie prawa pracy jest niewystarczająca, co uzasadnia wprowadzenie dodatkowych mechanizmów ochronnych.

Waloryzacja wynagrodzenia wykonawcy

Kolejną istotną propozycją jest urealnienie mechanizmów waloryzacji wynagrodzenia wykonawców oraz wprowadzenie klauzul abuzywnych. Zmiany obejmują m.in. wprowadzenie minimalnego progu waloryzacyjnego oraz modyfikację zasad dotyczących maksymalnej wysokości waloryzacji, co ma na celu lepsze dostosowanie wynagrodzeń do realiów rynkowych.

Obecnie mechanizmy waloryzacji w umowach o zamówienia publiczne w żadnym stopniu nie odzwierciedlają rzeczywistych zmian kosztów realizacji zamówienia, co prowadzi do problemów finansowych po stronie wykonawców. Proponowane zmiany mają na celu zapewnienie bardziej elastycznych i realistycznych mechanizmów dostosowywania wynagrodzenia do zmieniających się warunków rynkowych, co ma na celu zapewnienie stabilności finansowej wykonawców i zachęcenie ich do udziału w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego.

Ochrona przed nadużyciami gwarancji

Projekt przewiduje również mechanizmy zapobiegające nadużywaniu gwarancji oraz wykorzystywaniu ich nieodwołalnego i bezwarunkowego charakteru. Celem jest zapewnienie równowagi między interesami zamawiających a wykonawców oraz zwiększenie zaufania w relacjach kontraktowych.
Obecnie zdarzają się przypadki, w których zamawiający nadużywają gwarancji, co może prowadzić do nieuzasadnionego obciążenia wykonawców. Wprowadzenie mechanizmów ochronnych ma na celu zapobieganie takim praktykom i zapewnienie, że gwarancje będą wykorzystywane zgodnie z ich przeznaczeniem, tj. jako zabezpieczenie należytego wykonania umowy, a nie jako narzędzie do wywierania presji na wykonawców.

Podsumowanie

Proponowane zmiany w PZP mogą mieć kluczowe znaczenie dla wykonawców, zwłaszcza w branży budowlanej i infrastrukturalnej. Możliwość różnicowania warunków udziału w przetargach może z jednej strony wzmocnić pozycję unijnych firm na rynku zamówień publicznych, ale jednocześnie budzi duże wątpliwości o zgodność z zasadami konkurencji.

Kwestia waloryzacji wynagrodzenia oraz ochrona przed nadużyciami gwarancji to istotne aspekty nowelizacji, które mogą przyczynić się do większej przewidywalności i stabilności w realizacji kontraktów publicznych.

Projekt, choć porusza kluczowe zagadnienia, nie jest pozbawiony kontrowersji – brakuje szczegółowego uzasadnienia niektórych zmian, a wstępna analiza wskazuje na pewne błędy stylistyczne i ogólnikowe sformułowania. Jego dalszy los zależeć będzie od procesu legislacyjnego i reakcji rynku.

Zachęcamy do lektury naszych innych artykułów dotyczących pzp w branży budowlanej.

Autor: Jędrzej Witaszczak, radca prawny DSK Kancelaria
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zysk w ofercie - nie musi być finansowy?

Biznes i przemysł

Zysk w ofercie - nie musi być finansowy?

art. sponsorowany 18 grudnia 2024

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w branży budowlanej od stycznia 2025 roku

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Idzie kumulacja inwestycji. Będą problemy z kadrami

Biznes i przemysł

Idzie kumulacja inwestycji. Będą problemy z kadrami

Newseria Biznes 21 maja 2024

Certyfikacja: Między ochroną rynku a wolną konkurencją

Polityka i prawo

Pozostałe z wątku:

Zysk w ofercie - nie musi być finansowy?

Biznes i przemysł

Zysk w ofercie - nie musi być finansowy?

art. sponsorowany 18 grudnia 2024

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w branży budowlanej od stycznia 2025 roku

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Idzie kumulacja inwestycji. Będą problemy z kadrami

Biznes i przemysł

Idzie kumulacja inwestycji. Będą problemy z kadrami

Newseria Biznes 21 maja 2024

Certyfikacja: Między ochroną rynku a wolną konkurencją

Polityka i prawo

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5